tiistai 7. kesäkuuta 2016

Tutustu tekniikkaan -viikon toinen päivä

Toinen päivä kului erilaisten rastien parissa. Rasteja oli viisi, ja meidät jaettiin neljään ryhmään. Rasteissa tehdyt tehtävät arvioitiin, ja niistä saatiin 1-4 pistettä suorituksen nopeutta ja suoritustapaa arvioitaessa. Lopuksi joukkueiden pisteet laskettiin yhteen, ja selvitettiin voittaja.  




Ensimmäisellä rastilla tehtävänä oli laatikon tilavuuden optimointi. Tarkoituksena oli siis leikata neliön mallisesta pahvilevystä kulmista samankokoiset neliöt pois, nostaa sivut kohtisuoraan pohjaan nähden ja teipata kulmat kiinni. Laatikon tilavuudesta piti saada suurin mahdollinen. Melkein kaikki ryhmät päätyivät samankaltaisiin tuloksiin ja yksi ryhmä sai tarkat sivujen pituudet suurimmalle laatikolle selville muodostamalla laatikolle tilavuuden funktion, derivoimalla tämän funktion ja tutkimalla Fermat'n lauseen avulla suurimpia arvoja. Laatikot täytettiin kuulilla, ja tehtävään kuului erinäisten massojen mittausta sekä prosenttien laskemista.






Toisella rastilla tehtävänä oli laskea ikiliikkujan liikkuma matka 365 päivän aikana. Tässä ikilikkujana oli pyörä, joka sijaitsi HAMKin aulassa. Kaikki ryhmät saivat tästä rastista täydet pisteet, sillä vaikka tulokset erosivat hieman toisistaan, piti arvioinnissa ottaa huomioon hankalasti mitattavasta kierrosnopeudesta sekä pyörän koosta johtuva virhemarginaali.









Kolmannella rastilla päästiin rakentamaan raa'asta spagetista ja vaahtokarkeista korkeaa rakennelmaa. Tässä tehtävässä oli aikarajana 20 minuuttia, ja arviointikriteerejä olivat rakennelman korkeus sekä kestävyys. Ryhmä, jolla oli matalin torni voitti, koska se pysyi pystyssä ilman tukia muita pidempään, sillä muut romahtivat vaihtelevin aikavälein tukien irrottamisesta. 


Neljännellä rastilla päästiin myös rakentamaan, mutta tällä kertaa puupalikoilla. Tehtävänantoja oli oikeastaan kaksi, ja rastin arvioinnissa otettiin huomioon kummankin tehtävänannon toteutukset.


Viidennellä rastilla odotti joukko kummallisia esineitä, mäkättimiä. Näillä esineillä on oikeita käyttötarkoituksia, ja ryhmien täytyi yrittää arvata ne, sekä nimetä esineet oikein.










Päivän päätteeksi työt siis arvioitiin, ja julistettiin voittajaryhmä, joka tällä kertaa oli tyttöjen ryhmä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti